26 Ideeën voor Gratis Weggevers op je Website

door Thomas van Driel

Weet je wat écht lekker werkt om leads te genereren? Iets waardevols gratis weggeven op je website, in ruil voor een e-mailadres. Een weggever, heet dat! Maar weet je even niet wat je weg moet geven? Zijn er te veel opties, of kun je het plaatje in je hoofd nog niet aan een weggever koppelen? Hier zijn heel veel (inmiddels heel veel meer dan 26) ideeën ter inspiratie!

Maar eerst…

Wat is een Weggever?

Je weggever heeft drie belangrijke doelen:

  1. Mensen ‘actie’ laten nemen, zodat ze zich betrokken voelen. Als je alleen maar observeert, kun je lekker anoniem blijven. Maar wanneer je je naam intypt en op een knop drukt, heb je de eerste grote gevoelsmatige stap al gezet. Iemand die dat heeft gedaan, staat meer open voor een gesprek of een aankoop dan iemand die op grote afstand alleen maar toekijkt.
  2. Een e-mailadres krijgen, zodat je meer informatie kunt sturen. Op internet zijn gemiddeld 7 tot 12 contactmomenten nodig om mensen over te halen tot actie (bijv. een kennismakingsgesprek of een verkoop). Via e-mail kun je die contactmomenten zelf creëren.
  3. Mensen kennis laten maken met wie je bent, je product en je werkwijze.

Die laatste is zó belangrijk, want daarmee kun je goed bepalen wat je weggever moet worden. Als je bijvoorbeeld een online programma wilt verkopen, dan is je weggever in feite een kleine versie van een online programma (zoals een videocursus, mijn favoriet).

Zie het als een proefrit: Als je naar de dealer gaat voor een nieuwe auto, dan krijg je echt geen fiets mee hoor. De verkoper zet je in de stoel van exact die auto die je wilt kopen. Want als je eenmaal in de stoel zit, is de kans klein dat je het niet wilt…

Videocursus Mijn Favoriet

Het mooie van video is dat mensen je direct leren kennen: je stem, je houding, je ‘energie’. Op internet is het belangrijk om een mens-tot-mens connectie te maken, en dat is precies wat met video gebeurd. Daarom is mijn favoriete type weggever een korte videocursus van 3 tot 5 video’s. Maar niet alle branches en type klanten houden van kijken, sommigen houden van lezen, lijstjes of cijfertjes.

Checken hoe ik dat doe? Meld je hier aan voor mijn videocursus.

Mijn Top 9 Snel iets lezen? Spring direct naar…

Klein e-Book (5 tot 8 pagina’s)

Als mijn klanten van plan zijn een e-Book te schrijven, zien ze er tegenop om 50 pagina’s te vullen. Maar dat hoeft ook helemaal niet! Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat de best gewaardeerde eb n presterende e-Books tussen de 5 en 8 pagina’s lang zijn.

Webinar

In feite is een webinar gewoon een video met twee optionele toevoegingen: Ten eerste is er ruimte voor interactie met het publiek. Ten tweede zijn mensen gemotiveerder om een video (af) te kijken wanneer ze zich committeren aan een datum en een tijdstip. Webinarsoftware is meestal niet gratis en ook niet zo goedkoop; je kunt het altijd eerst proberen met Facebook Live of YouTube Live.

Brochure

Soms past de gedachte van een e-book niet helemaal bij je product. Daarom kan het handig zijn om ernaar te kijken als een brochure. Ga je bijvoorbeeld een keuken aanschaffen of heb je interesse in een Bed & Breakfast? Dan krijg je geen e-book, checklist of videocursus. Dan krijg je een mooie, inspirerende, lekker-kijken-en-wegdromen brochure. Organiseer je een event? Dan kan dit wel eens een hele mooie optie voor je zijn!

Hulp nodig? Bekijk wat ik doe en stuur me een berichtje. Kennismaken en ideeën bespreken, kan altijd!

Cheat sheet

Afhankelijk van waar je blog post over gaat, kan een spiekbriefje een eenvoudige content upgrade zijn. Bijvoorbeeld, als ik een blog post schrijf over de verschillende labels in HTML, kan ik een one-pager van alle beschikbare HTML-tags te creëren en hoe ze worden gebruikt.

Checklist

Een lange blog post van 4000 woorden kan waarschijnlijk worden omgezet in een makkelijker te verteren checklist. Het kan gedetailleerde stap-voor-stap items bevatten voor een how-to blog post, een lijst van materialen voor een doe-het-zelf-project, of een lijst van de beste manieren om iets uit te voeren.
Bijvoorbeeld, als je een proces hebt voor het bevorderen van een blog post, kun je een checklist maken van alles wat de lezer moet doen om de blog post te promoten.

Tools voor het maken van checklists: Forgett, SweetProcess, en Checkli

Lijst met hulpmiddelen

Heb je in je blog post een aantal tools en hulpmiddelen genoemd? Maak een lijst met links naar elk van deze hulpmiddelen zodat lezers niet afzonderlijk hoeven te zoeken naar elk genoemde middel. Maal de lijst beschikbaar als PDF download.

Een transcriptie voor je podcast of video

Als je interviews, een podcast of een video show host, maak dan een transcriptie van de opname. Het duurt minder dan 10 min om een transcriber in te huren en het bestand om te laten zetten tot een downloadbaar PDF bestand.

Transcriptie service: Rev en Fiverr.

Video of audio opname

Als je eerder een interview, een webinar, of een informatieve video hebt gehost en opgenomen die relevant is naar de blog post, kun je de opname beschikbaar stellen als bonusmateriaal. Je kunt een how-to video van een blog post maken of neem jezelf op tijdens het lezen van je eigen blog. Het klinkt misschien als een vreemd idee, maar sommige lezers verwerken informatie op een andere manier.

Tool for audio editing: Audacity Tool for video editing: Camtasia

Snelstartgids

Als je iets ingewikkeld moet uitleggen kun je het vereenvoudigen. Mensen willen snel aan de slag zonder zorgen te maken over de eventuele moeilijkheden (deze moeilijkheden voorkomen vaak dat ze de eerste stap nemen). Neem de eerste drie stappen en vertaal deze naar eenvoudige handelingen om de lezer over de eerste drempel te helpen.

Hulp nodig? Bekijk wat ik doe en stuur me een berichtje. Kennismaken en ideeën bespreken, kan altijd!

Volledige gids

In plaats van een simpele snelstartgids kun je ook een uitgebreide gids creëren die de lezer stap voor stap door het hele proces begeleid. Het mag dan wel langer zijn maar het zal lezers bereiken die op zoek zijn naar meer inhoudelijke en diepgaande begeleiding.

Een verslag of onderzoek posten

Heb je een poll, vragenlijst of uitvoerig onderzoek verricht naar een onderwerp, maak er dan een verslag van. Het zal de lezers onderwijzen over ontwikkelen in hun werkveld of interessegebied. Het publiceren van je bevindingen zal er ook voor zorgen dat je erkend wordt als expert in je vakgebied.

Materiaal om te printen

Dit kan bijvoorbeeld een relevant diagram, een motivational quote of een afbeelding inhouden die lezers kunnen uitprinten. Het is een manier voor je lezers om gefocused en georganiseerd te blijven.

Opdrachten

Als je lezers iets probeert te leren ga dan verder dan alleen het uitleggen van het concept. Creëer huiswerkopdrachten die je lezers kunnen downloaden zodat ze de opgedane kennis meteen kunnen toepassen.

Exclusieve interviews

Heb je vrienden of connecties in je vakgebied? Houd een exclusief interview met hen over een onderwerp waar je lezers interesse in hebben. Neem het gesprek op en presenteer het als bonusmateriaal.

Hulp nodig? Bekijk wat ik doe en stuur me een berichtje. Kennismaken en ideeën bespreken, kan altijd!

Case study

Presenteer een case study over jezelf. Mensen willen graag lezen over hoe iemand anders de problemen die ze mogelijk zelf hebben aanpakt.

Maak een grotere lijst

Als je een lange lijst van dingen post, halveer de lijst en maak een content upgrade van de andere helft.

Mini e-book

Je kunt een mini e-book maken door meerdere blogposts over hetzelfde onderwerp bij elkaar te voegen. Het kost minder tijd dan een volledig e-book maar kan nog steeds waardevol zijn.

Challenge

Creeër een challenge voor de lezer. Maak een hashtag voor ze op Twitter en check elke week de voortgang zolang de challenge duurt.

Templates

Voorbeelden van templates zijn email templates, budget templates, visitekaartjes templates etc. Je kunt templates creeeren van dingen die je al gebruikt. Als je bijvoorbeeld een standaard email hebt die je gebruikt voor het contacten van pers, kun je deze email sharen als template.

Hulp nodig? Bekijk wat ik doe en stuur me een berichtje. Kennismaken en ideeën bespreken, kan altijd!

Formules

In plaats van templates kun je lezers ook je ‘recipes for succes’ geven. Voorbeelden zijn manieren om headlines te schrijven of de manier waarop je nieuwe ideeen bedenkt voor je blogpost.

Scripts

Scripts zijn templates maar dan volledig ingevuld. Ramit Sethi, schrijver en  entrepreneur, biedt woord-voor-woord scripts voor zaken als een salarisonderhandeling of hoe je mensen aan leert spreken.

Free trial

Je kunt lezers een dienst of product gratis aanbieden.

Een teaser

In plaats van het volledige product gratis aan te bieden kun je een gedeelte vrij beschikbaar maken, en de rest vrijgeven na betaling.

Gratis cursus

Een gratis cursus is een goede manier om je lezers te laten kennismaken met jouw diensten en kennis. De cursus kan een videoserie bevatten, een e-book, of een serie emails. Het doel is om de lezers iets waardevols te leren.

Tools: Drip and Mailchimp

Hulp nodig? Bekijk wat ik doe en stuur me een berichtje. Kennismaken en ideeën bespreken, kan altijd!

Raw files

Indien je een designer bent, kun je de raw PSD of EPS files beschikbaar stellen.

Afbeeldingen

Mensen houden van mooie foto’s. Als je een fotograaf bent kun je foto’s bundelen en aanbieden als download.

Infographic

Mensen houden van infographics omdat het complexe informatie visualiseert en presenteer in een makkelijk te begrijpen format.

Bonus: Mensen met een eigen blog kunnen naar jouw infographic verwijzen op hun eigen site.

Tools: Snappa, Piktochart, Easel, and Canva

Slideshare

Sommige lezers verwerken informatie beter als de blogpost uitgewerkt is in een ander format. Een slideshare versie van je post bevat minder woorden waardoor de informatie makkelijker te verwerken is.

Bonus: Je kan een link in de slideshare verwerken die verwijst naar de originele blogpost.

Tools: Google Slides or Powerpoint

Spreadsheets

Als je post een enorme lijst aan informatie bevat kun je deze lijst aanbieden als spreadsheet.

Hulp nodig? Bekijk wat ik doe en stuur me een berichtje. Kennismaken en ideeën bespreken, kan altijd!

Vriend van

Let's talk!

Benieuwd naar wat we samen kunnen doen? Ik denk graag - helemaal vrijblijvend - met je mee.

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.