Hoe kies je de juiste naam voor je bedrijf?

door

Wanneer mensen een onderneming beginnen, dan hebben ze twee prioriteiten. Ten eerste een bedrijfsnaam, ten tweede coole visitekaartjes. All aboard the train to disaster!

Die visitekaartjes gaan we nu niet bespreken, maar pfff, die naam. Hoe vaak zie je een bedrijfje met een Griekse naam of woord in het Latijn dat op de één of andere manier ‘symbool staan voor wat ze doen’? Zoals Ab Imo Pectore Coaching, of Cave Canem Dierenopvang. Ik heb nieuws voor jullie: niemand spreekt die talen. Niemand weet wat het betekent. Niemand kan het correct uitspreken. En niemand kan het onthouden.

Zo kies je een bedrijfsnaam dus niet.

Maar Thomas, hoe dan wel?

Wacht, ik ben nog niet klaar met voorbeelden geven. Een andere platgelopen weg is die van ‘ik kies voor iets waar ik een persoonlijke, diepe band mee heb’. Dan krijg je dus Lotus Trainingen, of Banana Pancakes Online – wat vervolgens totaal niet over bananenpannekoeken gaat.

Dan krijg je nog naam-van-m’n-kind, huisdier, veelgebruikte achternaam of algemene uitdrukking. Nee, nee, nee, nee! Wacht!

Een bedrijfsnaam kiezen doe je niet als eerste. Dat doe je als laatste stap.

Ga eerst eens rustig zitten en beantwoordt de volgende vragen kort:
– Wie ben jij?
– Welk probleem hebben jouw klanten?
– Hoe los jij dit probleem op?

In één van die antwoorden, ligt de sleutel.

Boodschappenlijstje

Dit zijn de ingrediënten voor een goede bedrijfsnaam:
[ok] Hij raakt de emotie
[ok] Hij is uit te spreken
[ok] Hij is te onthouden
[ok] Hij zegt iets over de verkoper
[ok] Hij zegt iets over het product

Zelf ben ik ooit een onderneming begonnen. De geniale naam die ik toen bedacht was Kickstartdesign. Lekker aspecifiek. Lekker algemeen. Lekker one-in-a-million. Het zou net zo goed Latif in Qatar kunnen zijn, of Kim in (Zuid-)Korea dit dit internetbedrijfje oprichtte.

En je raadt het al: mijn succes is nooit aan mijn bedrijfsnaam te danken geweest.

En toen zag ik het licht

Anderhalf jaar geleden begon ik met experimenteren. Ik probeerde mij zo vaak mogelijk ‘anders’ voor te stellen. Wel als Thomas natuurlijk – maar wat dééd ik nou? Thomas De Websitebouwer? Thomas De Designer? Thomas De Zoekoptimalisatiespecialist? Neen, lieve mensen. Het werd ‘Hoi! Ik ben Thomas en ik maak websites beter!’.

Ken je dat moment waarop iemand zich voorstelt en iets zegt als ‘Ik ben accountmanager’, of ‘Ik werk bij een grote non-profit organisatie?’. Het boeit je geen ene fuck. Maar toen ik mij voorstelde als ‘en ik maak websites beter’, gebeurde er iets bijzonders. Er kwam een soort lichtje in de ogen van de ander. Er ontstond interesse. Er ontstond een gesprek.

En een gesprek is de eerste stap naar sale.

Artikelen

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.