Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Als je een website maakt, wil je persoonlijk zijn. Het moet jóú zijn, het moet écht zijn. Kleuren en lettertypes geven veel karakter, maar de ultieme manier om iets eigen te maken, is door er rondweg je eigen gezicht op te plakken.
Iedereen die bij mij komt zal vroeg of laat foto’s gaan maken voor de website. Haha, nee, niet omdat ikze daartoe dwing, maar odmat ze dat zelf graag willen.
Ik heb meer dan zes jaar ervaring in fotografie en meer dan tien in webdesign – los van elkaar. Dit zijn mijn allerbeste tips.
1. Zorg dat alle foto’s horizontaal zijn
Websites worden gemaakt om verticaal te lezen: van boven naar beneden. Dit wordt gedaan door horizontale blokken boven op elkaar te zetten. Net zoals je beeldscherm een horizontaal blok is. Foto’s komen het best tot uiting, en zijn het makkelijkst bruikbaar, als ze horizontaal zijn.
2. Fotografie draait om emotie
Vaak bij fotoshoots wordt geposeerd tot het stom is. En de beste foto’s staan altijd bekend ‘omdat ze gewoon tussendoor zijn gemaakt’. Dat komt omdat je écht emotie ziet. Geen spelletjes, geen acteerwerk – maar een oprecht mens.
3. Bepaal niet zelf of je er goed op staat
Als ik iets gemerkt heb als fotograaf, is het wel dat iedereen otnzettend kritisch op zichzelf is. “Mijn wenkbrauw doet gek” of “mijn mond zit scheef”, of “ik heb van die kleine oogjes”. Weet je wat? No one cares! Als mensen een foto van je zien, willen ze gewoon weten of je een tof en betrouwbaar mens bent. Als je een gekke wenkbrauw of kleine ogen hebt, werkt dat alleen maar in je voordeel. Vraag daarom of een ander je foto’s wilt beoordelen: die kijkt niet naar je kleine imperfectisch, maar naar je uitstraling.
4. Laat mensen zien
Op je website wil je twee dingen creëeren: vertrouwen en connectie. Voor beide zaken heb je mensen nodig. Andere mensen – met jou – op de foto, laten namelijk zien dat je anderen je ook vertrouwen. En wat betreft connectie maken… niets is zo goed als een mens.
5. Maak het zo concreet mogelijk
Symboliek is heel tof, maar op internet heeft niemand daar het geduld voor. Wat jij wilt zeggen, zien ze vaak niet. Hou het daarom concreet: als je wilt laten zien dat je een goede leider bent, moet je in kantoorkleren bovenop een berg gaan staan of ‘in de startblokken’ op een atletiek baan. Nee. Je moet een foto hebben van jouw leiderschap voor een groep. Dát laat zien dat je een leider bent.
6. Vermijd stockfoto’s.
Vermijden die hap.
7. Less is more
Je foto’s moeten niet te veel aandacht trekken en onrust brengen. Ze moeten ondersteunend, bevestigend of bekrachtigend aan je woorden zijn. Hou het daarom simpel. Gebruik niet te veel kleuren, zorg voor een ‘onscherpe achtergrond’ en onthoud: een goede foto heeft maar één onderwerp of focuspunt.
8. Zorg voor het juiste formaat op je website
Als de fotograaf je de foto’s stuurt, zijn ze al gauw twee megabyte per stuk. Dat is te groot voor je website, en zorg voor langere laadtijden en daardoor minder bezoekers. Vraag aan de fotograaf of hij de foto’s ook kan exporteren op een breedte van 2000 pixels, 1000 pixels en 500 pixels – allemaal met een kwaliteit van 80%. Zo zijn ze perfect voor je website. En geen zorgen, je fotograaf begrijpt wel wat ik zeg.
Heb je zelf nog goede tips of toevoegingen? Drop ze in de reacties hieronder, dan heeft iedereen er wat aan!
Thanks voor het lezen!
Thomas