Als ik tegen jou zegt dat mijn product gaaf is, denk jij ‘whatever’. Als je een vreemde hoort zeggen dat mijn product gaaf is, denk je ‘interessant’. Als jij een goede vriend(in) tegen je zegt dat mijn product gaaf is, dan merk ik dat in mijn portemonnee.
(Waarvoor bedankt)
In andere woorden: je hebt mensen nodig, het liefst bekenden van de bezoeker, om de awesomeness van jouw product te onderstrepen. Hoe gebruik je dit effect op je website? Precies! Met klantervaringen, A.K.A. testimonials.
Zo schrijf je een testimonial
Als je je klanten om testimonials vraagt, krijg je meestal één van de volgende twee dingen terug. Of een heel verhaal vol met irrelevante details (“Ik ging naar de supermarkt, en de melk was op, dus kocht ik yoghurt en toen bedacht ik mij ineens: Thomas maakt websites beter!”) of een korte zin met understatements en deënthousiasme, zoals “werken met thomas vond ik best leuk, bedankt mvg irma”.
Maar daar heb je dus niet zo veel aan.
Onthoud dit: als jij er niet enthousiast van wordt, wordt een vreemde dat zeker niet. Hoe zorg je dus voor een testimonial die gelezen wordt én mega-aanstekelijk werkt? Dat doe je zo.
1. Hou hem kort
Voor heel veel online teksten geldt: als je het niet in één oogopslag kunt lezen, is het te lang. Dat effect gebruik ik graag voor testimonials. Wanneer die uit meerdere zinnen of regels bestaat, of wanneer je te veel met je ogen van links naar rechts moet bewegen, is deze te lang. Kort hem in. Alles kan korter.
2. Maak hem meetbaar
Het meetbaar maken van resultaat is zó ontzettend effectief. Hoe sterk is het verschil tussen de volgende zinnen:
“Thomas heeft voor heel veel nieuwe bezoekers gezorgd”
“Thomas heeft mijn bezoekers vertwintigvoudigd”
Ik stem voor de laatste. Deze is meetbaar, objectief, en daarmee échter en betrouwbaar.
3. Maak hem krachtig
Het is lekker makkelijk om statements te downplayen met woorden zoals ‘best wel’, ‘één van de beste’ of ‘meestal’. Zo praten we namelijk, en zo weet je zeker dat je volledige waarheid spreekt – je maakt immers geen daadwerkelijke statement, maar spreekt een subjectieve zin uit. Haal dit soort onzin eens weg, en kijk wat voor krachtigs er overblijft:
“Ik schrijf meestal leuke blogs” / “Ik schrijf leuke blogs”
“Ik hou best wel van vegetarische burgers” / “Ik hou van vegetarische burgers”
“Ik ben één van de beste website-experts” / “Ik ben de beste website expert”
En vooral… maak hem betrouwbaar
Vroeger in pubertijdschriften had je altijd van die seks-vragen die ondergetekend waren door ‘Weegschaaltje’ of ‘Zomermeisje’. Dan wist ik genoeg: de redactie had weer eens niet genoeg ingezonden brieven, en heeft de boel zelf maar bedacht. Daar trap ik dus mooi niet in!
Datzelfde geldt voor testimonials. Je hebt een korte, meetbare krachtige testimonial. Wat doe je er mee om hem betrouwbaar te plaatsen?
1. Je plaatst een zo volledig mogelijke naam.
2. Je plaatst een foto van de persoon.
En zo doe je dat dus! Succes!