De afgelopen jaren hebben we heel wat termen voorbij zien komen. Blockchain, internet of things, the cloud, big data, socials, artificial intelligence en algoritmes. In de team meetings breekt er paniek uit onder het hoger management. “AI daar moeten we nu echt iets mee!” En iedereen knikt heftig mee, maar er zijn maar weinig mensen die snappen wat het inhoudt. En hoe moet je dit überhaupt toepassen op jouw kleine marketingafdeling, jij bent tenslotte de hele afdeling. In dit artikel lees je wat algoritmes zijn en welke 3 AI tools jij kunt toepassen in je werk.
Simpel gezegd…
Een algoritme is een regel die geschreven wordt door een programmeur. Zoals een programmeur code schrijft om een website te bouwen, zo worden ook algoritmes geschreven. Een algoritme bestaat uit een aantal regels. Ze kunnen dan ook op allerlei manieren worden toegepast. In een artikel van de Correspondent wordt een mooie vergelijking gemaakt. Een algoritme is een recept. Het omvat een aantal stappen en regels (ingrediënten samenvoegen) die je moet nemen op een bepaald doel te bereiken (een gebakken taart).
We gebruiken algoritmes om data te analyseren en kansen te berekenen. Als deze algoritmes zelfstandig kunnen leren noemen we het artificial intelligence (AI). Zoals het geval is bij een tak van AI ‘machine learning’. De programmeur heeft dan van tevoren ingesteld dat het algoritme zelf verbanden ontdekt en beslissingen neemt op basis van de verstrekte data.
Foto: YouTube aanbevelingen. Unsplash.com
Waar wordt het toegepast
De meest bekende voorbeelden zijn de aanbevelingen op de tijdlijn van sociale media zoals YouTube, Facebook en Instagram. Zoals jullie weten is elke tijdlijn uniek door de keuzes die de algoritmes van deze bedrijven maken. Ook adverteren via sociale media werkt op deze manier. Bij het aanmaken van een Facebookadvertentie heeft het algoritme een aantal dagen nodig om de doelgroep beter te leren kennen. Op basis van de geanalyseerde data besluit het algoritme wie de advertentie te zien krijgt en wie niet.
Is het gevaarlijk
Absoluut niet. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen toch huiverig zijn over het gebruik van algoritmes. Dit gaat vooral om het nemen van beslissingen met de data die algoritmes over ons hebben. Recent onderzoek heeft aangetoond dat 60% van de respondenten zich hierover zorgen maakt. Er heerst voor de consument teveel onduidelijkheid over wat een algoritme allemaal wel en niet kan.
Wat wel gevaarlijk is, is het misbruiken maken van consumentendata. Elke organisatie die algoritmes gebruikt moet deze op een verantwoorde manier inzetten. Vanwege het gebrek aan transparantie is het van belang dat bedrijven hun werkwijzen inzichtelijk maken voor de consument. Wat gebeurt er met de data van een consument, en op welke manier wordt deze geanalyseerd door het algoritme. Om aan de AVG te voldoen moet jouw organisatie altijd kunnen verantwoorden welke beslissingen de algoritmes nemen en waarom.
Wat kan ik ermee
In 2021 komt er weer een term bij. Deze keer is het ‘data driven’. Data moet een deel gaan uitmaken van je marketingstrategie. En laat artificial intelligence nu net deze data voor je analyseren en snel inzichtelijk maken wat je er mee kan. Een tool die gebaseerd op algoritmes die je zeer waarschijnlijk al gebruikt is Google Analytics. Maar er zijn ook andere tools die waardevol kunnen zijn voor je marketingstrategie
3 handige AI marketingtools
Foto: Madgicx advertentie dashboard
- Hyper-Targeted Advertising
Madgicx – beheer je facebook en Google advertenties met behulp van AI. Deze tool heb ik zelf uitgeprobeerd. De totale kosten van de Facebook advertentiecampagnes gingen omlaag met 33%. Door de hele specifieke AI targeting kostte 1 klik mij veel minder. Ook krijg je inzicht in welke copy goed werkt en welke niet. De tool laat bijvoorbeeld zien wat de populairste emoji zijn bij de doelgroep. Objecten in foto’s worden herkend en gerangschikt in populariteit. Zo weet je welke foto’s je het beste kunt kiezen voor de advertenties. Verder worden er suggesties gedaan om bepaalde woorden en zinnen te gebruiken die aanslaan bij de doelgroep. Omdat de algoritmes zelflerend zijn wordt de doelgroep continue geoptimaliseerd.
- Conversational AI
Chatbots – AI Chatbots kunnen een deel van het klantencontact overnemen. Gartner beweert zelfs dat in 2022 bijna 70% van de service interacties zal plaatsvinden via chatbots. Het gebruik van chatbots laat organisaties beter zien hoe de totale customer journey van de klant verloopt en wat zijn behoeften zijn. Deze inzichten gebruik je om continue verbetering aan te brengen in hoe je communiceert met je klanten.
- Content Generation
AI Copy – Content generation (Natural language processing, NLP). Handig voor de marketeers onder ons die veel content moeten produceren of veel copy moeten bedenken voor advertenties. Verwacht geen wonderen. Voorlopig zijn de beste resultaten in het Engels. Maar de ontwikkelingen in Nederland gaan snel. Phrasee en Persado zijn op dit moment alleen beschikbaar voor bedrijven met miljoenen aan marketing budget, maar wie weet wat 2021 ons brengt…
Wat denk jij over het gebruik van AI in marketing, zal het in 2021 echt gaan doorbreken?
Bronnen:
https://optimoose.nl/wat-is-een-algoritme/
https://sproutsocial.com/insights/social-media-algorithms/
https://decorrespondent.nl/10306/wat-is-een-algoritme/149980270484-745de161
https://www.frankwatching.com/archive/2019/09/03/ai-tools-marketing/
https://www.frankwatching.com/archive/2020/12/04/conversational-trends-2021-chatbot ai/
https://www.emerce.nl/achtergrond/8-manieren-om-ai-succesvol-zetten-marketingstrategie
https://www-adformatie-nl.rps.hva.nl:2443/campagnes/waarom-ai-de-doodsteek-voor-content-copywriters
https://www.marketingfacts.nl/berichten/2020-de-start-van-het-algoritme-decennium